måndag 29 mars 2010

Dags för Vårtecken igen!!

Hej på er alla rara som tittar in! Hoppas att ni har haft en underbar helg!

Det är inte klokt vad fort det går nu med snösmältningen! Ja, jag vet att det har snöat hos många av er i helgen.. stackare.., men här hos oss har det bara varit lite grått och några sköna plusgrader! Jag har kunnat se skillnad mellan för- och eftermiddag på snösmältningen!!

Ber om ursäkt för att det inte fanns nåt inlägg förra måndagen.. Jag har varit lite dålig i kroppen o orkade helt enkelt inte med…

Men NU! Är de dags att berätta, i ord och bilder, om VÅRTECKNEN här hos mig!

Förra veckan såg vi att Grävlingen vaknat!

Bofinken har kommit, så även svanarna, Rödhaken och Grönsiskorna!! Dessa är vanligen flyttfåglar och har nu kommit till oss och livar upp vid fågelbordet!

Här är en annan liten filur som vaknat till liv…

IMG_2490AB 

Kan du se den?

***

IMG_2617 

Snödroppar i full blom!

IMG_2602 

Se här, vad som kommit fram.. Någon som vet vad det kan vara?? Perenn iallafall.. svårt att se kanske, den är ju bara i bebisstadiet..

IMG_2612 

Måste bara visa en bild på denna härliga fetbladsväxt! Den växer så det knakar och på sommaren bildas små söta blommor!

***

Nåt som ger mig Vårkänslor är när Hönsen vill ta de första kliven utomhus på våren… Idag lyckades jag få med några av dom på bild under en promenad!

PICT4992

PICT5002a

PICT5022

    Är han inte stilig, vår tupp!? Stilig men steril! Osis alltså! Men han gör sitt bästa ändå, snyggingen!

***

PICT4968Tulpanknopp!!

PICT4974  Krokus på väg upp!

PICT4977En liten övervintrad Pensé

*** 

Det finns massor mer att visa men nu får det räcka för idag! Nästa vecka kanske jag kan visa lite hur det ser ut här i stan istället… Har sett att Krokusen lyser gul vid hyreshuset mittemot.. Kanske har det hänt nåt uppe på Arboretum…

PS: Happy och Harry har inte synts till den senaste tiden. Kanske är det smått på gång…? Jag tänkte läsa på lite om harars familjebildning.. lite kunskap sitter aldrig i vägen!

Ha en underbar Måndagskväll!

Var rädd om varandra!

Stora Kramen!

Iréne

7 kommentarer:

Roses & Angels sa...

oj oj Iréne vilka vårtecken du fotat. Så underbart att se att det blir liv igen på blommor och annat. Tack söta du för dina fina ord om mina verk. Det löser sig, några sitter där dom ska och andra får jag hjälp med senare. Helgen har varit kanon, hoppas din med. Ha en fin kväll kram

Skomakartummen sa...

Vilka härliga vårtecken, här syns inga blommor ännu men snön smälter så att det syns däremot. Nu hoppas man bara på lite sol till påsk *ler*
Kram sari

Smultronlycka sa...

Hej på dig!!
Så härligt att se de fina vårtecknen!!
Jag jublar för varje liten gnutta snö som försvinner här :)
Det går sakta med säkert!
Ha en mysig påskvecka!
Kram Anna

Helén sa...

Många härliga vårtecken på en gång. Tuppen och hönsen var så vackra på sin vårpromenad. :)

Katta sa...

Verkligen en stilig tupp det där och hönorna är så fina med där de spatserar. Visst är det härligt att få börja spana efter vårtecken nu och så skönt att snön tinar bort. Önskar dej med en skön påskvecka kram Katta

Therese sa...

Vilka härliga bilder! Ni ligger lååååångt före vad gäller våren. Och bilderna av hönsen var underbara, verkligen påsk feeling :-) Skickar varma och påskiga kramar till dig!

annette sa...

Vilka helt underbart vackra bilder, fy sjutton så långt före Ni ligger eller oxå ser mina trötta ögon vad som händer runt omkring mej, men bara vår träff på Blåkulla är över så skall jag ut och upptäcka hoppas jag, längtar så jag blir galen efter sol och värme, kallt och grått idag;(

Ha det så gott och så ses vi på Blåkulla;)


KRAMAR!

annette