torsdag 6 maj 2010

Hemma igen!

Vi kom iväg!

Askmolnet släppte precis lagom så att vi kom iväg o dagen efter att vi åter landat i Sverige så stängdes Edinburgh´s flygplats igen!

Och Ja..! Mina drömmars land höll måttet!

Vi har haft en underbar resa med härliga upplevelser! Fantastisk natur, otroligt god mat, bra boende, trevliga människor o massor med god Whisky och ett alldeles typiskt “brittish weather” ! ;-) Vilket faktiskt inte gjorde ett dugg! För ett land så vackert som Skottland är fortfarande vackert i regn o dimma! (Lite sol fick vi iaf)

Här är Edinburgh Castle!

Vi skippade slottsturerna i Stora staden den här gången. Vi hade inte så många timmar på oss innan vi skulle hämta vår hyrbil på flygplatsen, så vi valde att vandra i The Royal Botanic Garden istället! (bilder därifrån blir i ett annat inlägg)

I Skottland växer det Påsk- och Pingstliljor överallt! Längs vägkanter och i hagar! I sluttningen nedanför slottet fanns ett helt hav av dessa glada vårblomster! Våren var sen även hos dem, men ändå före oss!

Precis utanför vårt hotell  på Princess Street fanns dessa fantastiska planteringar! Hemma använder vi ju väldigt mycket liljor och Penséer men i Skottland använder man gärna Primulan i uteplanteringar.

*****

Så här i efterhand kan jag komma på att jag skulle fotat fler saker.. Låter kanske tokigt om man vet att jag tog över 1000 bilder! *fniss*

Vägskyltarna i Skottland är av samma snitt som i Sverige men vissa finns i lite fler variationer…

Varningsskyltarna t ex! Det fanns “Varning för Får! Ko! Gris! Hjort! Fågel!!! Haha! Vi fnissade gott när vi såg dessa skyltar! (kan säga att dessa behövdes verkligen!) Men jag har bara en skylt på bild… Kanske var det den som fick mig att skratta mest..! Den är för söt..

IMG_3066    Elderly people

*****

Vi hämtade vår bil sen eftermiddag och for vidare mot Stirling!

En jättefin liten bil som inte hade rullat många mil!

***

Mer om det nästa gång vi ses!

Nu ska jag sätta lite fart så jag kommer ifatt med livet här hemma! Det finns att göra kan jag lova!

Have a Great Day!

Kram!

Iréne

Inka sa...

Hej, Iréne!

Ååååh, vad avis jag blev nu.
Jag älskar också Skottland. Jag var i Edinburgh och Glasgow -94, tror jag. Jag åkte dit ensam, sen tog jag tåget till Straenrar och tog båten över till Larne i Belfast (NordIrland). Mycket trevlig resa. Jag åkte mycket för att lyssna på säckpipemusik. Me love!

Vad mysigt att åka med din Kärlek. Ni hade det säkert helt underbart, kan jag tro.

Så rolig skylt. Elderly people.

Ha en mysig söndag

Kram Inka

annette sa...

Så skönt att Ni både kom dit och hem för det har ju varit lite si och så med luftrummens öppethålland, det jäklas visst lite även nu.
Förstår att Du njutit av resan, ser av bilderna att det är så vackert och Skottland skall nog till stor del i lite dis och dimma.
Kul med alla skyltar, fast jag undrar vad Du fotat, mitt rekord för en semestervecka ligger någonstans kring 800;)

Hoppas verkligheten inte var tuff att återvända till!