tisdag 28 september 2010

Lite pyssel….

Hej på er!

IMG_4632a

Här kommer lite bilder på vad jag har pysslat med i helgen! Jag har målat en liten hjärtask! Först har jag krackeleringsmålat och sen dekorerat den med en servett med rosmotiv! Första gången jag gör detta på något hjärtformat o det var inte det lättaste att få det snyggt i vecket o snibben.

Att krackeleringsmåla innebär att man först målar ett grundlager i en mörkare färg, i det här fallet tog jag en grå färg. Ovanpå lägger jag ett lager krackeleringslack! Finns att köpa på hobbyaffärer bla…sen målar jag den färgen som asken ska ha, dvs vit! När den vita färgen möter krackeleringslacken sker en reaktion och sprickorna uppstår. När allt detta är gjort och torkat kan man göra decopage ovanpå!

IMG_4632ab

Att göra decopage är både enkelt o roligt! Det finns så mycket roliga askar, burkar, brädor och annat att dekorera! Jag använder helst servetter men det går att använda bilder ur tidningar, presentpapper, tapeter, utskrifter från datorn mm mm…

IMG_4634a

Armbanden jag har på mig har jag tillverkat i vanlig spets!  Jag mätte upp längden, klippte av o limmade på en liten bit kardborrband. Sen limmade jag på det lilla dekorationsbandet efteråt. Jag är en riktig “sucker” för armband så det lär bli fler gjorda!

IMG_4630ab

Dessa två var verkligen enkla att göra och man kan variera i all oändlighet! Leta runt lite i gömmorna därhemma så hittar du säkert material till några egna att göra!

***

Nu ska jag ge er nå´t att klura på tills jag kan visa er färdigbilder!!!

Jag har hållit på o fixat med en grej ett tag nu… Jag fann den i ett av husen på gården…

 Hemmagjord…o lite trasig…

Skitig…

Riktigt gammal…

och alldeles alldeles underbar…!!!

IMG_4577

Här e den i oskrubbat skick

IMG_4570 

…och här ligger den i varmt såpvatten tillsammans med sina rätta tillbehör…

?

Vad kan det vara…?

Idag blev jag färdig med den… men jag hann inte fota… Så snart jag gjort det ska ni få se vad det är!

Jag är såå glad för den!

***

Tack alla goa härliga människor för att ni vill var med i min utlottning!!! Å för alla goa ord ni skriver!

Har du ingen lott än, så scrolla ner till förra inlägget o var med, vettja!! Har du ingen blogg kan du var med ändå! Kommentera som Anonym och skicka med din mailadress, så ger det dig en lott!

***

En skön fortsättning på veckan önskar jag er!!

KRAM!

IRÉNE

16 kommentarer:

Sandra sa...

Tack Irene för fina kommentaren man blir så glad!
Och nu har jag en till vän som har lidit och gått igenom samma sak som mig.. Hoppas att jag snart skall bli frisk från detta diskbrock,är så jobbigt och man har en sån värk.. Spännande blogg du har och jag måste säga att jag har ingen aning om vad du har i baljan,väntar och ser med spänning. Ha en riktigt trevlig tisdag.
Kram Sandra

Katta sa...

Är det en tråd/garn-rullehållare? Jättefina armband du gjort och krackeleringslack är roligt att hålla på med det blir så vackert med. Ha en fin dag, kram Katta

Hem ljuva hem sa...

Tack snälla Irene för din värmande kommentar. Som utbränd har man tappat en del av orken och energin så när den väl finns där greppar man med näbbar och klor. Vill ju göra en massa men det får bli lite i taget idag. 'Vilken härligt söt burk du gjort, kanske skulle man försöka sig på decopage en dag. Och dina armband är ju bara så otroligt fina. Kul när man själv tillverkat saker och ting. Ska bli spännande att se ditt nuvarande projekt..
Hoppas du får en fin dag..
Kram Anneli

Penseldraget sa...

Här pysslas de så fingrarna glöder ser jag =) jätte fint alltihop...ja, inte vet jag vad som döljer sig i baljan ..ska bli spännande att se..
kram pia

himlaverket sa...

Oj, oj oj, vad nyfiken jag blir. Kan känna doften av såpa och skrubb.
Mina skor har jag köpt på Nilson. just riekel skorna passar så bra till mina ganska trötta och breda fötter. har en liten hallux åxå på ena foten. men riekel blir som tofflor på foten. de kostade 699: värt varenda krona för att slippa ha ont när man går.
Kram

finafrun sa...

Oj vad vackert, du är verkligen jätteduktig :)

annette sa...

WoW, så mycket snyggt Du håller på och gör, verkar inte vara någon hejd på Din fantasi och kreativitet.
Måste vara jättekul att pyssla med en massa saker som blir så fina både att ha hemma och även armbanden som är supersnygga att ha på sig.
Inte en susning om vad Du hittat och nu skrubbat rent, skall bli spännande att se senare.
Skall nog inte till Brunnssalongen i helgen trots att det verkar intressant, tiden räcker inte.
Om Du skall dit så hoppas jag Du får en fin dag.

Kramar!

annette

Viola sa...

Nu har jag varit inne och tagit turlotten...:0) och vad du pysslar...så himla mkt fina saker du gör...den lilla asken blev helt ljuvlig, så himla rar, ha en skön kväll,

krmaen

Skogslyckan sa...

Jättefin ask du gjort! Men jag har mest ögon för dina fina armband..ler..har du gjort dem med?
Jag gissar på att det är ett trådrulleställ du fått fatt på??
Ha en fin onsdag!
Kram Pia

Inspiration i vitt sa...

jaaa vad kan det vara, nyfiken som bara den är jag hihi.
Så fina saker du har gjort, de tilltalade mig. Kram på dig/Ingela.

Therese sa...

Morron goa du! Så skoj att höra att fler gillar höststormar, jag tycker det är så mysigt då :-) Och jisses så vacker ask och armband du pysslat ihop, det är idéer jag bär med mig härifrån. Och är det månne en spinnrock som lyckliga du kommit över? Ska bli spännande att se... :-) Ha en toppen dag ! KRAM

Katta sa...

Jasså det är en Klematis den blå blomman, det vet jag ju vad det är och de är ju otroligt vackra. Ja jag tror en del blommor fått sig en knäpp av nåt slag såg även krokus på promnadden.Ha det gott, kram Katta

Stina sa...

Du kan pyssla fint du, den saken är då klar.:-) Kram Stina

Lily sa...

Hej Iréne!
Kul att du vill vara med i min lilla utlottning!
Bättre sent än aldrig..

Fina saker du gjort!

Jag tror att det är en tråd/garnrullehållare

Ha det gott
Kram Lily

Ofelias Hus sa...

Så duktig du är!
Asken var ursöt och armbanden superfina!

Ha en härlig helg...tänk, det är fredag imorgon...igen!

Kram,
Anette

Roses & Angels sa...

DET ÄR GAMLA trådrullar och en ställning till det??? VILL HA EN SÅN!!!! Å avis jag är på dig. Så underbar ask du gjort med decopage!!! Så snyggt vill haaaaa. Vad duktig du är vännen. Kanske ska beställa lite av dig?? säljer du sen hihi. Snygga armband a´la shabby chic. tack söta för din kommentar. Jisses nu händer det saker. Hur ska jag hinna med allt? =(. Vila vad är det??? får väl jobba nätter snart också hahahah, Kram